A song for you

OJO KESANDUNG /JANGAN TERSADUNG

Ojo kesandung batu neng dalan awan-awan
kuie nandanei ora karuan
karang enom mestinei thadi golek’an
ayu ngarang dikarang gawei pamitan
ojo kok fikir raie mbancer golek’anmu
raie kelimis ramei seng nunggu
melerok-melerok meripattei alissei ciut
moro teko seng nunang ora keterimo
# Bok perawan karo joko podo waie
ora terimo tudingannei wong tuo
nek seng wadon pilihannei bondo kerjo
nek seng joko raie kelimis areppannei
## Ayoh podo dijejeki kersannei Pengiran kuoso
terimo opo waei seng diwehi
Ayoh podo dijejeki kersannei Pengiran kuoso
terimo opo waei seng diwehi
Bapak lan emak seng ngedek akei kawit bayi
cilik digedong nangis dibopong
pingin njalok nang kuea ora keweton
garek kuea seng gerang timbang rono


*Lagu ni lagu Herman Tino,glamer masa zaman 80-an dulu.Lagu ni dalam bahasa jawa, bagi nasihat kat anak-anak muda supaya sentiasa jaga tingkah laku,jangan sampai memalukan ibu bapa.Dalam lagu ni jugak ada nasihat kalau nak pilih jodoh jangan terlalu memilih rupa dan kebendaan.Terima sahaja apa yang diberi oleh Yang Maha Esa.Aku start suka lagu ni bila ada seorang member aku pasang lagu ni dalam keta dia.Kalau dihayati lagu memang membawa kesan mendalam dalam hati,tapi untuk mereka yang faham bahasa jawa je la.yang tak faham,cepat-cepatlah cari kamus jawa.tak dapek den nak nolong!! *

10 thoughts on “A song for you

  1. amboi kak uda nie…
    tak dapek nak nolong ye.. atau dlm bahase peraknye pulak.. tak dapat le teman nak nolong kamu..

    alamak, aku pon tak rupe paham ayatnye.. ate, tolong le translate ke dlm bahasa perak pulak yong oi…haha, ada teselit jugak nama aku:

    “kuie NANdanei ora karuan”… nie yg syok nie…
    trima kaseh la kak uda ye.. karna sudi menghighlightkan lagu dalam bahse jowo nie… aku suke nak belajor la…

    kak uda, tlg la ajor …

  2. teman nie nampak gayenye kene le dudok dalam kumpolan orang2 jawe nie gamaknye ye? dengan chare nie gamaknye buleh le teman tau mcm mane nak cakap.. hehe..

    sape-sape nak nolong teman?

  3. jangan tersadung batu di tengah jalan waktu siang
    itu maknanya fikiran tidak keruan
    Waktu muda memang sentiasa menjadi perhatian
    Wajah ayu sentiasa jadi idaman
    Jangan asyik mencari wajah yg cantik
    Wajah ayu ramai yang menunggu
    Mata menjeling kening dipantis
    Bila dipinang tak mahu diterima
    *Anak dara atau teruna sama sahaja
    tak suka yang pilihan orang tua
    perempuan nak pilih yang berada
    lelaki nak pilih yang cantik sahaja
    Ingatlah pada ketentuan Allah
    Terima sahaja apa yang diberikan
    ibu dan ayah yang membesarkan sedari bayi
    waktu kecil didukung nangis dipujuk
    Cuma mahu anak-anak mendengar kata
    terpulang pada kita untuk menimbangkannya..

    -camtu la lebih kurang terjemahannya..so,jadilah anak yang mendengar kata.nandre memang kena mendalami lagi bahasa ni klu tak takleh la balik sekinchan selalu..ahaks.good luck nandre,nak belajar jangan malu-malu bertanya..

  4. aik!! ni dah kira mencuri ide-ide aku ni kerana mengadakan ruangan mengulas lagu dalam blog ni…tak bleh jadi ni. aku nak saman penulis blog ni…siap ko!!!!!

  5. “apa plak..ini blog aku so suka ati aku la nak tulis pe..hahaha..”

    amien, wah dia mcm marah la kat hang, apa tindakan hang selanjutnya nie.. adakah perlu kita memanggil MDEC…?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s