Ramadhan Al Mubarak

 

Genap dua minggu Ramadhan dilalui.Malam ni terawih dah kena baca doa Qunut..Rasanya belum terlambat untuk aku mengucapkan ‘salam ramadhan al mubarak‘ kepada semua.Alhamdulillah,tahun ini masih berkesempatan untuk kita semua menjalankan ibadah puasa di bulan yang dinanti-nantikan oleh semua umat Islam seluruh alam.Bulan yang menjanjikan keampunan,pahala yang berganda dan pelbagai lagi nikmat dan rahmat dari Allah SWT..nampaknya tahun ni tahun terakhir aku berbuka dan bersahur dengan kawan-kawan sebab tahun depan aku dah kena bangun sahur dan masak untuk suami pulak..insyaallah.Tapi berpuasa yang paling best tentulah puasa dengan family.Bangun sahur je mak dah sediakan semua..tinggal makan je.Tu pun liat lagi nak bangun tapi kena bangun jugak sebab tak tahan dengar mak membebel dari dapur  panggil suruh bangun sahur.Mak memang wajibkan pada kami anak-anaknya bangun bersahur sebab bersahur tu banyak kelebihannya walaupun sekadar minum air.Bersahur kat hostel masa zaman sekolah dulu lagi la sadis.Nak kena pegi dewan makan kena pakai baju kurung,sarung tudung..untung jadi budak lelaki pakai kain pelekat pun takpe.Masa tu bantal dangan tilam tu rasanya lagi sedap dari nasik dengan ikan cencaru masak kicap kat dewan makan tu (menu utama setiap kali sahur). Sekarang ni dah hidup sendiri dengan kawan-kawan kadang-kadang je bangun sahur.Selalunya malam lepas terawih makan nasik malas dah nak bangun sahur.bangun sekejap je,minum air pastu lena balik..zzzz.Walau apapun,bangun sahur tu memang banyak kelebihannya supaya kita mendapat tenaga siang hari nanti.Tak la rasa letih sangat untuk bekerja atau beribadah nanti.Semoga kita semua mendapat keberkatan dan rahmat dari yang Esa di bulan mulia ini.Puasa bukan lama pun,sebulan je..so banyak-banyak la bersabar..

12 thoughts on “Ramadhan Al Mubarak

  1. adik tahun ni je kita boleh pose sama2, bgn sahur sama2…tahun depan dh x boleh…huhu sedihnye….xpe nnti kite gi raya puas2 ye…

  2. yup betul tu…
    bulan posa ni banyak kelebihannya..
    cerita pasal sahur pulak, teringat aku masa aku study kat uitm dulu2…sahur pukul 12 tengah malam dol..
    dan lauk yag sering kelihatan di atas meja dewan makan ialah IKAN JAKET…

  3. ikan jaket = ikan cencaru..sama la tu..hehe..aku rasa ikan tu je kot yg plg murah.kurma lak kurma yg cap ayam py tu..sedih tul tgk..

    Kak ngah,ala rilek la..nnt raya kat tmpt baru,suasana baru,mknan pun baru..msti best nyer..hehe

  4. hehehe kelakar la baca komen korang nih… sedap apa ikan jaket…aku suka…yum2… dah kawen nanti best gak…percaya lah..nanti mcm x percaya jer korang leh buat apa yg mak korang buat sekarang…🙂

  5. ikan jaket adalah satu sumber protein yang banyak sebab isinya banyak…

    oleh itu, mari kita makan ikan cencaru bakaq, mcm yang dijual kat sek 2 shah alam tu la.. aku rajen pi situ…

    bulan posa nie, aku sahuq dengan ayor glucolin ja dgn seketui qurma arab. hehehe.. atak makan pon, chuma ita ja yang makan.. aku tak larat nak makan…. hehehe…

    kurma pon sedap jugak na, minggu depan aku nak beli kurma la.. kurma ayam, pehhhhhhhhhh mmg best la…

  6. rileks la suliana,

    hidup nie penuh dgn chabaran, satu masa nanti, manusia akan berpisah dan akan menghadapi suasana baru yang kita tak peronah rase…

    sabor la ye, mcm aku la jugak, taun2 dulu, aku bukak posa dgn kawan2 satu umah, taun nie aku nekad nak bukak posa dgn istri aku le… toing toing…sambel tgk diari ramadhan rafique musim kedua

  7. takpa, nanti aku singgah rumah kawan2 bila dah sampai musem raya…

    aku dah terbau-bau suasana Raya nie, yang semaken hamper dgn kita nie….
    sunggoh segar rasanya….

  8. cik nan pun singgah la kat rumah saya..
    tapi cik nan kena la kasi duet raya kat saya sebab cik nak dah bergelar laki orang..
    wajib kena kasi angpow..huhu…

Leave a Reply

