Zaman remaja ku suatu masa dulu

Apa perkara yang korang kesalkan pada zaman remaja,yang sampai sekarang korang rasa rugi sebab tak buat benda tu?

Bila bicara tentang zaman remaja secara tak langsung teringat zaman persekolahan.Zaman persekolahanku telah 10 tahun kutinggalkan tapi masih terbayang-bayang setiap kenangan pahit manis yang tercipta.Zaman remajaku dulu tidaklah semewah dan sesenang remaja sekarang.Dulu dalam tahun 80-90an teknologi belum berkembang pesat.Kami 9 beradik membesar sebagai remaja kampung yang hidup serba sederhana.Ayah hanya seorang buruh kampung dan emak suri rumah tangga sepenuh masa.Dulu rumah kami TV pun takde.Seingat aku tahun 1991 baru rumah kami ada tv.Jadi untuk mengisi masa yang terluang aku selalu meminjam buku daripada perpustakaan desa yang dibuka pada setiap hari khamis petang.Setiap orang hanya dibenarkan meminjam 2 buah buku.Pada waku itu buku yang paling aku suka baca adalah siri penyiasatan 7 Penyiasat oleh Enid Blyton yang terdapat banyak siri.Selain itu ada juga novel Salma dari Nancy Drew,Sekolah Sri Melur dan beberapa lagi novel yang aku dah tak berapa ingat judulnya.Aku membesar dengan cerita Badai Semalam (Khadijah Hashim).Itulah novel pertama yang aku baca pada usia 9 tahun dan sampai sekarang masih ku ingat jalan ceritanya.Pada zaman yang facebook pun seperti mustahil untuk difikirkan,membaca adalah hiburan bagi aku.Secara tak langsung lenggok bahasa dalam karanganku juga terikut-terikut dengan bahasa novel yang ku baca.

antara buku faveret ku..kisah budak2 dok hostel

kisah Mazni dengan karim.Org gaji kawin ngan org kaya.

Sebab itu aku amat menggemari matapelajaran Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris.Aku selalu berangan-angan untuk menjadi seorang penulis bila dewasa nanti seperti novelis-novelis yang aku minati.Aku juga sudah mula menlis cerpen semasa darjah 6 tetapi tak pernah dihantar ke mana-mana majalah kerana aku rasa malu dengan tulisan tanganku yang lebih kurang macam tulisan doktor.Nak menaip jauh sekali, jadi terperaplah cerpenku dimakan anai-anai.

majalah yg byk mengajar aku teknik2 menulis dengan baik

Hanya di  sekolah menengah baru aku berani menghantar nukilanku ke majalah sekolah.Pertama kali menghantar cerpen,tak sangka terus mendapat tempat pertama.Walaupun hanya di majalah sekolah tetapi kepuasan itu tak tergambar oleh kata-kata.Dan impianku untuk menjadi penulis semakin menebal.Selalu juga aku menulis cerpen tetapi itulah kesilapanku,tidak berani menghantarnya kemana-mana penerbitan.Padahal pada waktu itu majalah Dewan Siswa banyak menganjurkan pertandingan menulis cerpen.Pada masa itu,idea selalu datang mencurah-curah tambah-tambah lagi bila mula mengenali cinta monyet.Novel-novel Ahadiat Akashah banyak memberi inspirasi terhadapku untuk menulis.Aku sangat suka menulis kerana bagi aku dengan menulis aku boleh jadi apa yang aku mahu,aku boleh jadi semua watak yang aku nak walaupun karyaku cuma dibaca oleh teman-teman terdekat sahaja!

Itulah perkara yang aku kesalkan hingga sekarang pada zaman remajaku,TIDAK BERANI.Sekiranya aku berani dan berusaha lebih sedikit mungkin sekarang aku sudah ada 2-3 novel.

Sekarang,aku masih suka menulis cuma masa agak terbatas.Idea pun kadang-kadang kering.Menulis pun ikut mood.Kemanakah hilangnya semangat yang dulu?

 

*mungkin satu masa nanti aku berhenti kerja dan menulis sepenuh masa..mungkinkah?

4 thoughts on “Zaman remaja ku suatu masa dulu

  1. As salam.

    Pendapat aku cuba chekgu myasara try cuba test hanto karya tu ke mana2 publication.
    buangkan rasa takut, lantak la diorg nk terima atau tak yg penting cuba.
    mana la tau kot2 nanti hasil nukilan chekgu tu bleh jadik top novel, siap ada org adaptasi jadik drama ke movie ke.
    tak ke free2 je nanti chekgu dpt royalti. masyuk beb… hehehehe.. just my 7 cent! 8)

  2. tu la amien..aku rasa nak juga tapi ceritanya tergantung lagi..haha..
    tp mmg bernas cdgn tu.blm terlambat lg kan..
    Terima kasih en amien..

Leave a Reply

