Sebab-sebab mengapa cikgu kena banyak bersabar..

Kes 1

Tajuk: Sukan Kayak

Pengajaran dan pembelajaran: Menyalin semula perkataan yang disebut oleh guru

Tahun: 5 Dinamik

Bil murid: 5 orang

Hasil kerja 1

hasil kerja murid ke 2

kes 2

Tajuk: Ayat tunggal

Pengajaran dan pembelajaran: Membina 3 ayat mudah daripada gambar

Tahun: 3 Dinamik

Bil Murid: 5 orang

Yang ni memang susah nak fokus.Kalau buat kerja memang dia kena duduk sebelah aku.Sambil tu aku kena pegang rotan.Kalau tak sampai esok pun tak siap.

Kadang-kadang lucu jugak tengok hasil kerja diorang ni.Boleh jadi bahan ketawa kami cikgu-cikgi bila bersembang.Kadang-kadang tension  tengok,seolah-olah satu benda pun tak lekat langsung kat otak!

Inilah cabaran menjadi seorang guru.Sabar itu indah kan?

Di saat-saat aku stress, ayat-ayat ini yang menjadi motivasi..

Biar masa berlari
Dan kau terus mendaki
Aku tenang disini dengan sabar menanti
Tanpa dendam dan benci

Andainya kau terjatuh terluka dan tersungkur
Kurawat biar sembuh

Saat kau kesepian saat kau kegelapan
Kurela menerangkan

*Pelangi-Biarku Menjadi Lilin*


7 thoughts on “Sebab-sebab mengapa cikgu kena banyak bersabar..

  1. Aku suka Kes 2, meh aku taip sket ikut pemahaman aku supaya senang baca:

    – Saya berenat dailat sunat
    – Saya suka madi balat suna
    – banat orang dbi situ

    Keh keh keh… boleh tahan la dia pon hasil keje. kalo dapat kat aku teros aku kasi SUNAT sama ini budak. hahahhahaha…

    P/S: Cikgu2 pon jgn la ketawakan sgt kebodohan mereka, sebaliknya kena psycho sket supaya bebudak ni menjadi pelajar yg cemerlang. hehe…

    • aku bagi terjemahannya..
      -saya berenang dalam sungai
      -saya suka mandi dalam sungai
      -banyak orang di situ..

      bukan gelakkan diorang,sesaja berkongsi cerita,hilangkan stress.kita pun ada anak-anak.Ni baru 3 orang,kalau 10-20 orang camni jawbnya aku kena ambil cuti tak bergaji menenangkan fikiran..haha
      apapun parents pun kena take part utk ajar anak-anak ni. jgn harap cikgu kat sekolah je,blk rumah dah lupa.ni kalau cuti hujung tahun mmg pastu aku kena ulang ajar abc balik..

  2. aku sangat suka kalau ayat sebegini rupa. hinggakan ku tertwa dalam duka.
    maka hiburkan hati yang lara, dengan gaya jimi asmara…

    pakai baju kancing la suasa, pakai mari baba lah Melaka
    biar saya rusaklah binasa, kerana dia tidak mengapa…

    • Nandre biasanya buat ejaan-ejaan bahasa kuno, tp kali ni beliau tewas ngan tahap tertinggi ke-kuno-an anak murid chekgu myasara mengeja… kih kih kih….

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s