Meraikan kelahiran (marhaban,berendoi Qaireen Hawani)

Waktu tulis cerita ni baru aku perasan gambar yang nak di upload ada kat laptop suami.Hari tu aku lupa nak transfer ke pc sendiri.Layan je la cerita  yang tak seberapa ni..

Sabtu lepas baru selesai majlis berendoi Qaireen Hawani.Dah 4 bulan baru nak majlis,susah nak cari tarikh yang free.Sekarang ni hujung minggu pun banyak kenduri,tak payah tunggu cuti sekolah.Berlangsungnya di rumah mertuaku di Perak,tak jauh dari kampung aku.Sebenarnya nama je majlis berendoi tapi buaian tu buat hiasan ye.Intan payung tu bukan nak sangat dok dalam tu.

ini buaian berendoinya..suami saya la tukang dekorasinya..kalau nak tempah jgn lupa pm ye..hehe

abah dan anak daranya,pusing-pusing masa berzanji..

Malamnya bermula majlis marhaban dan cukur jambul.(Padahal bukan byk sgt pun rambut Qaireen..haha).Buat syarat je.

atuk tu renjis air wangi je kat kepala..nak cukur takde rambut lak..

pas marhaban isi minyak pulak..gambar mama ada satu ni je,takpe bg can Qaireen posing banyak-banyak..

yang diraikan,pengantin kecil pada hari itu..intan payung mama yang makin debab..

korang perasan tak gambar si abang takde? sebabnya ntah ke mana perginya busy main kejar2 dengan budak-budak lain.Bila haus,letih dan mengantuk baru cari mama.Adam tertidur awal tak sempat nak tengok marhaban Qaireen.Ala,bukan dia heran pun..

8 thoughts on “Meraikan kelahiran (marhaban,berendoi Qaireen Hawani)

  1. syoknya ada boyan…

    kat sekinchan tadak boyan, terus marhaban ja, kalau kita kat Perak, dan mungkin Sabak Bernam masih ada lagi adat berendoi nie…hehehehe… Tepen selalu buat siang ja, marhaban dulu pagi, tengah hari baru makan-makan…

    paham-paham je la, marhaban kan panjang dan lama, perlukan masa yang sesuai.

  2. meriah betui boyan dia… macham dalam wonderland… ada juga relevan dia, kita meraikan rezeki yang Tuhan bagi kat kita, walaupon sesetengah org beranggapan sebagai membazer… itu pendapat masing-masing.

    Tapi bagi aku, ianya merupakan satu yang meraikan seseorang iaitu anak kita dan cucu tok dan opah dan nenek. dan kita rasa bersyukur dan bergumbira dengan kedatangan org baru dalam keluarga.

    so, teruskan adat yang baik ini.

  3. Budak kecik kita bukan tau, dia buleh paham apa kita cakap, cuma tak buleh balas balek…

    macam mayat la, dia buleh dengaq, cuma tak buleh berkata apa-apa dah la… kita mengaji, itu dah cukup bagus bagi dia dalam perjalanan ke sana…

    – Ahli Bersekutu, Kelab Ahli Kubur, Putrajaya.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s